Yerevan, 11.October.2024,
00
:
00
ՄԵՆՅՈՒ
Futsal tournament Galaxy Champions League 2024 kicks off Unibank is now a regular partner of “Pan-Armenian intellectual movement” IDBank issued another tranche of dollar bonds Green Iphone on the best credit terms at green operator's stores UCOM Provided technical assistance to Shengavit administrative district AMD 9,808,684 to the "City of Smile" Charitable Foundation. The next beneficiary of "The Power of One Dram" is known Unibank offers a “Special” business loan with an interest rate of 8.5% per annum IDBank implements the next issue of nominal coupon bonds Flyone Armenia will start operating regular direct flights Yerevan-Moscow-Yerevan New movie channels in Ucom and good news for unity tariff subscribers


Շահումով խաղերի գովազդը արգելող օրենքների ազդեցությունը՝ մեդիա դաշտի և տնտեսության վրա

Society

Դեռևս 2020 թվականին ընդունված «Գովազդի մասին» օրենքի նախագիծը միտված էր կարգավորելու՝  տոտալիզատորների և ինտերնետ շահումով խաղերի գովազդները, նպատակը՝ երկրում մեծ չափերի հասած խաղամոլության թվի կրճատումն էր: Ի՞նչ ազդեցություն է ունեցել այս օրենքի ընդունումը մեդիա և գովազդային դաշտի համար, որոնք են նոր օրենքի թույլ կողմերը և թերությունները, ի՞նչ նոր սահմանափակումներ է պատրաստվում մտցնել կառավարությունը. այս մասին կզրուցենք Advertising Partner Ընկերության հիմնադիր/տնօրեն Եղիշե Հակոբյանի հետ:

Պրն. Հակոբյան, Ազգային ժողովը մեկ տարի առաջ ընդունեց «Գովազդի մասին» օրենքում լրացումներ և փոփոխություններ կատարելու մասին և «Շահումով խաղերի, ինտերնետ շահումով խաղերի և խաղատների մասին» օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին օրենքի նախագծերը: Որն՞ է Ձեր կարծիքը այս օրենքի վերաբերյալ։

Իմ կարծիքով 2020 թվականին ընդունված այս օրենքը կազմվել է անչափ հապշտապ և որպես արդյունք՝ մենք ունենք բովանդակային և իրավական տեսանկյունից թույլ և թերի պրոդուկտ: Գլխավոր թերությունը այս օրենքի կայանում է նրանում, որ կառավարությունը և ԱԺ-ն փաստացի շահագրգիռ կողմերի, մասնագետների հետ չեն խորհրդակցել և հանրային լայն քննարկում չեն կազմակերպել: Նմանատիպ օրենքների փոփոխությունը ազդեցություն է ունենում հասարակության տարբեր խմբերի վրա և հենց այդ խմբերի կարծիքը լսելու, այդ կարծիքի հիման վրա որոշակի վերլուծություն գեներացնելու և դա օրենքի հիմքում դնելու անհրաժեշտությունն ակնհայտ է: Մինչդեռ դա չի արվել: Առանձին քննարկման առարկա է օրենքի հիմնավորումների փաստարկվածությունը․ միանշանակ պնդումների հիմքում տնտեսական հաշվարկներ, ըստ էության, դրված չեն։ Եվ, եթե միակ չափանիշը գովազդվող պրոդուկտի բացարձակ հանրային օգտակարությունն է, ապա նույն տրամաբանությամբ կարելի է արգելել գազավորված ըմպելիքի ցանկացած գովազդ։ Բացի այդ, օրենքը այնպես է գրված, որ հասկանալի չէ՝ ո՞ր կառույցն է իրականացնելու վերահսկողական գործառույթը. իսկ սա բավական լուրջ բացթողում է:

 Ի՞նչ հետևանքներ կարող ենք արձանագրել՝ օրենքի ընդունումից երկու տարի անց։

Մեկ պարզ օրինակ բերեմ. արտաքին գովազդի սահմանափակումը օրենքով նշված է մինչև 5քմ. մակերեսով։ Մենք արդեն իսկ ականատես ենք լինում, որ օրենքը ընդունելուց հետո ամբողջ Երևան քաղաքը բեթինգի գովազդներով հագեցած վահանակներ են, նույնիսկ այնպիսի վայրերում, որտեղ նախկինում գովազդ տեղադրված չէր։ Այս ամենի արդյունքում արտաքին գովազդի պատվերների գերակշռող հատվածը սկսել են կազմել շահումով խաղերի գովազդները, ինչը հավասարազոր է գումարը մի գրպանից դնել մյուս գրպանը։ Պետք է նաև նկատի ունենալ, որ «հանրային շահը» որով առաջնորդվել են տվյալ օրենքը նախագծողները՝ ներառում է նաև այլ կոմպոնենտներ, որոնք ևս պետք է բավարար չափով ուշադրության արժանանանային։ Կասկած չի հարուցում, որ ոլորտի գովազդի սահամանափակումները շոշափում են ոչ միայն անմիջական հասցեատերերի՝ տոտալիզատորների կամ ինտերնետ շահումով խաղերի կազմակերպիչների շահերը, այլ նաև փոփոխություննեը արդեն իսկ թողնում են մուլտիպլիկատիվ էֆեկտ, որի արդյունքում փոփոխությունների բացասական ազդեցությունը կրում են նաև մեդիա ոլորտի տնտեսվարողները։ Պահանջարկի էական նվազման տնտեսական շղթան իր մեջ ներառում է նաև գովազդ արտադրող և գովազդակիր ընկերություններին։ Գաղտնիք չէ, որ գովազդային ընկերությունների հասույթի 70%-ից ավելին, իսկ ԶԼՄ-ի՝ բեթթինգի գովազդից ստացված եկամուտի 45%-ից մինչև 50%-ը գոյանում է տվյալ ոլորտի շնորհիվ, և պետք է փաստենք, որ օրենքի ընդունումը կրճատել է պետական բյուջեի մուտքերը, որոշ տվյալների համաձայն այս ժամանակահատվածում շուրջ 5 միլիոն դոլար չի մտել պետական բյուջե: Մեր տնտեսությունն այն վիճակում է գտնվում, որ Հայաստանում գովազդատուները շատ չեն, բուքմեյքերներն էլ հանդիսանում են ամենախոշոր գովազդատուն, եւ գովազդը սահմանափակելով՝ առաջին հերթին վնաս է հասցվել լրատվամիջոցներին և երկրորդը՝ պետական բյուջեի մուտքերին: Դաշտը ավելի ճկուն մեխանիզմներով կանոնակարգելու դեպքում՝ բյուջեից դուրս մնացած գումարները կարող էին մնալ պետության գրպանում և ծառայել ինչ-ինչ սոցիալական ծրագրերի իրականացմանը:

Տեղյակ ենք, որ դեռ 2019թ.-ին օրենքի նախագծի վերաբերյալ քննարկում եք ունեցել ԱԺ պատգամավոր Հ. Հակոբյանի հետ։ Ի՞նչ եք քննարկել և ինչ՞ եզրակացության եք այն ժամանակ եկել։

Այո ճիշտ եք, դեռևս երբ օրենքը նախագծային փուլում էր, մենք հանդիպել ենք և քննարկել մեդիա ոլորտին հուզող հարցերը և մասնագիտական կարծիքների փոխանակման արդյունքում՝ տվել ենք մեր գնահատականը այս օրենքի մասին։ Նախևառաջ առաջարկել էինք իրականացնել փոփոխություններ ժամային սահմանափակման մեջ, որոնք մեդիա ոլորտի ֆինանսական հոսքերը ամբողջովին չի կրճատի, ինչպես նաև առաջարկել էինք հեռարձակվող նյութերում կանխարգելիչ հղումներ անել։ Ընդհանրապես, եթե խաղամոլության աճի խնդիր կա, ապա այն պետք է լուծվի կոմպլեքս միջոցառումներով, որոնք ենթադրում են օրենսդրական կարգավորումներ: Որպես օրինակ՝ կարող եմ նշել խաղամոլության դեմ պայքարում աշխարհում ընդունված պրակտիկաներից մեկը,  երբ սահմանափակումներ են մտցվում նույն մարդու կողմից խաղադրույքների չափը գերազանցելու դեպքում: Բացի այդ, տեղեկատվական տեխնոլոգիաների զարգացումը թույլ է տալիս բեթթինգ ընկերություններին կիրառել որոշակի սահմանափակումներ հենց իրենց կայքերում, օրինակ՝ նախապես սահմանել պոտենցիալ խաղացողների տարիքային շեմը 18+ և դրանից հետո կիրառել Face ID, որոնք թույլ կտան բացառել ռիսկային խմբում գտնվողների կողմից՝ բեթթինգ ընկերությունների ծառայություններից օգտվելը: Ի վերջո՝ հնարավոր է հարկել այն անձանց, ովքեր առցանց խաղում են. այդպես կարելի է վերահսկել նաև բեթթինգ ընկերությունների մուտքերը:

Իսկ ի՞նչ եք կարծում՝ օրենքը նպաստել է իր առջև դրված խնդրի լուծմանը, խաղամոլությունը իսկապես նվազել է 2020թ.-ից հետո:

Բանն այն է, որ զավեշտը և այս օրենքի թուլությունը արտահայտվում է վիճակագրական կոմիտեի հրապարակած թվերով: Պաշտոնական վիճակագրությամբ` համացանցով կատարված խաղադրույքները 2020թ.-ին 2018թ.-ի համեմատ, աճել են 6 անգամ, իսկ խաղադրույք կատարողների թիվը՝ 3 անգամ։ ԱԺ կողմից ընդունված ժամային սահամանափակումների օրենքի ընդունումից հետո խաղամոլության ծավալները Հայաստանում ոչ թե նվազել են, այլ կտրուկ աճել. միջին ամսական խաղացողների թիվը 2018թ.-ին կազմել է 18093, 2019թ.-ին՝ 29911, 2020թ.-ին՝ 44082: Այսինքն, եթե օրենքի հիմքում դրված նպատակը խաղամոլության թվի կրճատումն էր, ապա արձանագրենք, որ օրենքի հեղինակները իրենց նպատակին չեն հասել: Ի միջի այլոց, առողջապահության համաշխարհային կազմակերպությունը մոլեխաղերից կախվածությունը համարում է հոգեկան խանգարումների տեսակներից մեկը, այսինքն՝ միայն գովազդի արգելքը արդյունավետ չի կարող լինել: Այդ չարիքի դեմ պայքարը ինստիտուցիոնալ լուծում է պահանջում, պետական լուրջ ծրագրերի մշակում եւ իրագործում, որում պետք է ներգրավված լինեն տասնյակ գերատեսչություններ, ինչպես նաև հասարակությունը: Պայքարը փոխարինել մեկ էջանոց օրենքի նախագծով եւ երկու էջանոց շատ թույլ հիմնավորումով՝ իմ կարծիքով, պայքարի իմիտացիա է: 

Պրն. Հակոբյան, այժմ էլ կառավարությունը որոշել է գնալ էլ ավելի ծայրահեղ միջոցների և ընդհանրապես արգելել շահումով խաղերի գովազդը համացանցում: Ըստ Ձեզ սա իր հերթն ի՞նչ հետևանքներ կարող է ունենալ մեդիա և գովազդային դաշտի վրա:

Գործունեության այս ոլորտում առկա օրենսդրական սահմանափակումների պայմաններում գովազդի բացարձակ արգելքը կարող է առաջացնել բազմաթիվ տնտեսական և իրավական խնդիրներ: Մասնավորապես, ինտերնետ շահումով խաղերի և վիճակախաղերի կազմակերպման գործունեությունը լիցենզավորման ենթակա գործունեության ոլորտներ են, որոնց համար կազմակերպիչները վճարում են բավականին մեծ տարեկան պետական տուրք՝ բազային տուրքի 600,000-ապատիկի չափով։ Այսինքն, ձեռնարկատիրական գործունեություն իրակացնող ընկերությունները, որոնց նպատակը ծառայություններ մատուցելուց շահույթ ստանալն է, վճարում են տարեկան պետական տուրքը և ունեն որոշ լեգիտիմ ակնկալիք իրենց ծառայությունները, ապրանքները և արտադրանքը գովազդելու և դրա արդյունքում շահույթ ստանալու։ Այս նախագծով ամբողջությամբ արգելվում է ինտերնետ շահումով խաղերի և վիճակախաղի տեսակ համարվող տոտալիզատորի գովազդը, այդպիսով այդ գործունեությամբ զբաղվող ընկերություններին զրկելով իրենց կողմից մատուցվող ծառայությունները գովազդելու հնարավորությունից, իսկ այն եղանակները, որոնց միջոցով նախագծի ընդունման դեպքում կազմակերպիչները կկարողանան գովազդել իրենց և իրենց ծառայությունները, իրականում ձևական են և չունեն բովանդակային հիմք։  Ստացվում է մի իրավիճակ, որի արդյունքում Հայաստանի Հանրապետությունում գործունեություն իրականացնող, պետական տուրք և հարկեր վճարող տենտեսվարող սուբյեկտը ենթարկվում է սահմանափակումների կամ ընդհանրապես զրկվում է իրեն և իր ծառայությունները գովազդելու իրավունքից՝ այդ կերպ դուրս մղվելով շուկայից, բայց փոխարենը՝ օտարերկրյա ինտերնետ շահումով խաղերի կամ ինտերնետ տոտալիզատորի կազմակերպիչները կաշկանդված չեն լինելու որևէ սահմանափակմամբ և իրականացնելու են իրենց և իրենց ծառայությունների գովազդ: Արդյունքում, որոշակի ժամանակահատվածի ընթացքում Հայաստանի Հանրապետության կողմից տրվող գործունեության վերը նշված լիցենզիաները կորցնելու են իրենց գրավչությունը և տնտեսվարողները սկսելու են գործունեույթուն իրականացնել այլ իրավակարգերում: Բացի այդ, նախագիծը ունի մի շարք թերություններ, մասնավորապես՝ օգտագործվում են արտահայտություններ, որոնք խորթ են օրենքին և պարզ չէ, թե ինչ են այդ հասկացությունները նշանակում։ Օրինակ՝ նախագծում օգտագործվում է «տոտալիզատորի շենք» արտահայտությունը, որից պարզ չէ թե ի՞նչ շենքի մասին է խոսքը և այլն: Պատկերը ընդհանրացնելու համար նշեմ, որ անգամ էկոնոմիկայի նախարարությունն է տվյալ օրենքի նախագծի վերաբերյալ բացասական եզրակացություն տվել, ինչն ինքնին խոսուն է:

Որն՞ է այս դեպքում լուծումը

Առաջին հերթին զերծ մնալ տասնյակ տարիների ընթացքում կայացած և տնտեսության մեջ արմատներ տված համակարգերը վիրահատական միջամտության ենթարկելուց: Հայաստանը բավական փոքր երկիր է և այստեղ պետությունը ունի ունիկալ հնարավորություն դասակարգել ոլորտները և դիվերսիֆիկացված մոտեցում ցուցաբերել ամեն տնտեսվարողի նկատմամբ՝ առանձին-առանձին: Շուկան այնպես է պետք վերադասավորել, որ տնտեսվարողը դուրս չմնա շուկայից, իսկ նման կերպով օրենքի փոփոխություն, անխուսափելիորեն հանգեցնելու է հենց դրան: Անկանոն ձևաչափով, առանց լուրջ հիմնավորումների արգելքները միայն հակառակ արդյունքն են տալու:

Advertising Partner Ընկերության հիմնադիր/տնօրեն

Եղիշե Հակոբյան

Ameriabank’s New Offer: Draw of Investment Portfolios for AMD 2M The International CMC Conference kicked off for the first time in Armenia, bringing together management consultants and the business community The winners of the 2024 joint program between SIA Armenia and "The Power of One Dram" have been announced General Director of Ucom Participated in the Annual Conference of the Institute of Internal Auditors Armenia AraratBank Expands International Transfer Options with Golden Money System10% idcoin with IDBank Mastercard cardsUcom Completes Network Modernization in Gyumri and Vanadzor Ameriabank’s Special Offer for New Mastercard Holders. 1% Cashback and Lots of GiftsGeneral Director of Ucom Delivers a Lecture at Leadership School Idram Junior and Koreez Summarize the Results of the Junius Financial Education CompetitionExperience comfortable traveling with IDBank premium cardsUcom has published the 2023 financial audit report UBPay has joined IAMTN Payments NetworkThe Armenian Conference Interpreters Association Celebrates the International Translation Day Old Yerevan: IDBank’s New Branch in an Exclusive FormatAraratBank and SIA: Ongoing Partnership for Social EntrepreneurshipUcom and SunChild NGO have installed a following solar power plant in Chakaten settlementUcom and Impact Hub Yerevan Launch the Ucom Fellowship Incubation ProgramArmenia hosts the most prestigious International CMC Conference and the "Constantinus" Award Ceremony Nokia and Team Telecom Armenia bring 25G PON commercial services to customers across Armenia The Power of One Dram to "Moonk" technoschool Ucom and SunChild NGO Bring Renewable Energy to Syunik's Borderline Regions Incredibly long: Rocket Line 0% now for 12 months Junius: A Financial Literacy Game in the Idram Junior App Around 100,000 households are making use of Team's Internet; 2nd quarter indicators New IDBank Branch in the City of HrazdanUcom Successfully Concludes uGeneration Summer Internship Program IDBank and Idram at the "Horizon" Camp: The Power of One Dram Converse Bank has joined the UN Global Compact Initiative Ucom Launches Special Promotion for Students Ahead of Academic Year IDBank, Idram and Impact Hub Launch the SIA Armenia Incubation Program Ucom General Director Ralph Yirikian Becomes First Guest Speaker at "Skills Lab" AMD 4 165 643 to SIA Armenia program: Aren Mehrabyan Foundation is the august beneficiary of The Power of One Dram Ucom, in Cooperation with SunChild NGO, Installs Solar Panels in Tsaghkavan AraratBank once again completes the bond placement ahead of schedule EIB Global signs first direct loan agreement with an Armenian commercial bank Ucom Launches New Phase of Network Modernization in Armenia’s Regions Free statements and references from IDBankUcom and Sunchild Launch New Phase of Joint Environmental Project Ameriabank Receives 3 Awards for Excellence by Euromoney: the Best Bank, the Best Digital Bank, and the Best Bank for SMEs in Armenia for 2024Unibank and Visa are gifting a trip to Tunisia for twoHow to cut costs? 5 tips from IDBank and IdramThe Renovated Ucom Sales and Service Center Opened at Komitas 60 Choosing the seats: new feature in Idram&IDBank app"Past" (Fact in Armenian) Armenians bought real estate in Dubai worth about $60 million in two days Ucom and Impact Hub Yerevan jointly announces the launch of the Ucom Fellowship Incubation Program EBRD and Ameriabank to support Armenian businesses through stable trade finance fundingIDBank continues the "By Your Side" Program Unibank placed bonds ahead of schedule Ucom’s fixed network has reached Byureghavan