Ереван, 27.Ноябрь.2024,
00
:
00
ՄԵՆՅՈՒ
Приказ не сопротивляться поступил из Армении в Арцах: Карапетян «Подарок» власти Аршаку Карапетяну Отношения Армении с Россией должны быть на самом важном месте, а у Запада нет того продукта безопасности, который он может предоставить Армении: Аршак Карапетян Процветание нашей страны зависит от каждого из нас: Аршак Карапетян О чем говорит нахождение банков в числе лидеров в списке налогоплательщиков? «Паст» Кто на самом деле является владельцем «Спайки»? «Паст» Важно, что отношения между Ираном и Арменией дружественные и конструктивные: Канани Акция протеста у офиса ООН: требуют возвращения пленных ВИДЕО: Ситуация в Армении и вокруг Армении остается стабильно тяжелой: Карапетян У берегов Сицилии затонул парусник с туристами: один человек погиб, пропали без вести 6 человек


Սահմանադրական փոփոխությունների խորամանկ նրբերանգները

Политика

Սահմանադրական փոփոխություններն ու քաղաքական սուբյեկտները

Սահմանադրական փոփոխությունների հանրաքվեն հավակնում է դառնալ Հայաստանի կյանքում վերջի տարիներին տիրող քաղաքական վակուումի հերթական, կառուցվածքային իմաստով բեկումնային, հանգրվանը: Ընդդիմության պարբերաբար ձախողումները, ընտրական մեխանիզմների ու իշխանության հանդեպ անվստահությունը անդունդ են ձևավորել հանրության ու վերնախավի քաղաքական օրակարգերի միջև: Անդունդը լցվում է հնարավոր ամեն ինչով ՝ գեոպոլիտիկ կոնսպիրոլոգիաներով ու հակադրություններով, հանրությանը նույնիսկ թույլ է տրվում երբեմն «ընդվզել», բայց քաղաքական կյանքին կանոնավոր մասնակցելու խողովակը, հանրություն-ընդդիմություն-իշխանություն շղթան այդպես էլ չի կայանում:

Չնայած հանրության տարբեր շերտեր այս կամ այն կերպ, հեռուստացույցի կամ ուղղորդող այլ ռեսուրսների միջոցով ներգրավվել են սահմանադրական գործընթացի մեջ, բայց գործընթացը հանրային պահանջարկ չունի: Նախագծի կողմնակիցները հաճախ պնդում են, թե այն չի կարող ունենալ հանրային պահանջարկ, նման նախաձեռնությունները միշտ լինում են քաղաքական ուժերի կողմից, այնուհետ հանրությունը քվեարկում է: Այն իմաստով, որ հանրությունն ինքնին քաղաքական գործունեությամբ անընդհատ զբաղվելու, մասնավորապես սահմանադրագիտությամբ ու քաղաքագիտությամբ զբաղվելու խնդիր չունի, իշխանության մոտեցումը ճիշտ է: Բայց սահամանդրական նախագծի առաջ քաշումը, դրա մշակումը հանրաքվեի անցկացումը որևէ կերպ կապ չունեն հայաստանյան հանրության առաջին 5, առաջին 10, կամ առաջին 20 խնդիրների հետ:

Այս պնդումը կարելի է ապացուցել առանց սոցիոլոգիական հետազոտություն անելու, պարզապես Հայաստանում ապրելով և ֆեյսբուքից դուրս երբեմն մարդկանց հետ շփվելով: Իշխանությունը սրան էլ պատասխան ունի, ենթատեքստում ակնարկելով, թե հանրության «խելքն ինչ է հասնում», հանրությունը չգիտի իր պրոբլեմների լուծումը, այդ լուծման բեռը քաղաքական ուժերի վրա է: Եթե համաձայնենք նաև հանրության՝ սեփական խնդիրների լուծումը չիմանալու պնդմանը, ապա առնվազն վերջին տարիներին նույն իշխանությունը շանս է ունեցել և չի ձևավորել հանրության խնդիրները լուծելու հարցում վստահության ինստիտուտ: Հետևաբար, անկախ նրանից, սահմանադրական փոփոխությունները լավն են, թե վատը, հանրության համար դրանք արհեստածին են, հանրությունը ունի պատճառներ դրանց անվստահությամբ մոտենալու:

Այնուամենայնիվ, հանրությունը չունենալով ինքնակազմակերպման, սեփական օրակարգը թելադրելու կամ իշխանության նախաձեռնությունը ի սկզբանե ձախողելու ռեսուրս, կներքաշվի սահմանադրական փոփոխության գործընթացի մեջ: Ու եթե հանրության որոշ շերտեր վարչական, քարոզչական ռեսուրսի ազդեցությամբ կդիրքավորվեն այո-ի կողմ, հանրության մեջ քիչ չեն այն մարդիկ, ովքեր տրամադրված են բավական ագրեսիվ իշխանության հանդեպ ու հանրաքվեն կարող են օգտագործել սեփական քաղաքացիական դիրքորոշումն արտահայտելու համար: Սա, իհարկե, չի նշանակում, թե այդ ձայները տեղ կհասնեն, հաշվի առնելով իշխանության «վերահսկողությունը» ընտրական գործընթացների նկատմամբ և ընդդիմության ավանդական և խիստ տեխնիկական անզորությունը: Բայց իշխանության համար գլխացավանք ստեղծելը հանրության համար մնացել է սեփական քաղաքական մասնակցությունը երկրում արտահայտելու վերջին գործիքներից մեկը:

Հանրաքվեն ու հանրության վերաբերմունքը այդ հանրաքվեին, սակայն, միայն գործընթացի սկիզբն են: Դրական արդյունքի դեպքում պառլամանետական կարգի անցումով պայմանավորված քաղաքական վերադասավորումների կոնտեքստում փոփոխվում է նաև հասարակության՝ քաղաքական կյանքին մասնակցության կառուցվածքը: Չնայած 2008-ի քաղաքական ճգնաժամին հաջորդած քաղաքացիական ակտիվություններին, առանձին հաջող դրսևորումներին, հասարակությանը չհաջողվեց լայն շերտերով քաղաքականացվել: Ավելին իշխանությունն օգտագործեց հանրային բողոքի առկայությունը և այն ուղղորդեց դեպի ապաքաղաքական հուն, հաճախ նաև հակադարձելով քաղաքականությանն ու ընդդիմությանը հատկապես: Պատահական չէ նաև, որ հակաիշխանական դժգոհություններից նրանք, որոնք չքաղաքականացվեցին, չունեցան ներքաղաքական երանգներ, չհղեցին իշխանափոխության օրակարգին, հաջողեցին, թեկուզ մասամբ: Հանրությունն, ըստ այդմ, քաղաքականությանը մասնակցելու մի քանի տարբերակ ունի՝ ներգրավվել իշխանության մեջ, ընտրության միջոցով հակադարձել իշխանություններին, գնալ սոցիալական ցնցումների:

Սոցիալական ցնցումներն էլ արտահայտվում են կամ զանգվածային բողոքներով կամ էլ արտագաղթով: Կամ սկզբում բողոքներով, հետո արտագաղթով: Իհարկե կա նաև մյուս տարբերակը, որի մեծ ջատագովը իշխանությունն է. շանս տալ հանրությանը խոցելի հարցերով բողոքի ալիքներ բարձրացնել, ընդառաջ գնալ դրանց, փորձել լուծել դրանք, պայմանով, որ իշխանափոխության հարց չի դրվելու: Սա, իհարկե, աշխատող մեթոդ է, որովհետև հանրությանը, որի հիմնական խնդիրները նախ սոցիալական են, հետո քաղաքական, կուսակցական, ավելի շատ հուզում են առաջնային խնդիրների լուծումները:

Բայց այս մեթոդն ունի մեկ խնդիր, այն երկրում գոյություն ունեցող խնդիրների կոնցեպտուալ լուծման չի կարող բերել: Սա տեսնում է նաև հանրությունը, որ չնայած ժամանակ առ ժամանակ կարող է այս կամ այն սոցիալական ցնցման վրա պարպել իր էներգիան՝ ունենալով կոնկրետ հարցերի դրական լուծումներ, բայց կյանքի որակի առանձնապես տեսանելի տեղաշարժ չի արձանագրում: Կուսակցական համակարգերի չկայացած վիճակը, երկրի կառավարմանը մասնակցելու մեխանիզմների խցանումը, քաղաքական դիսկուրսի ապաքաղաքականացումը և տոտալիտար քաղաքական ժառանգություն ունեցող հասարակությանը բնորոշ ՝ քաղաքականությունն անձնավորելու առանձնահատկությունները հայաստանյան քաղաքական համակարգում կարևորել են անհատների դերը: Պատահական չէ, որ նախագահական բոլոր ընտրությունները Հայաստանում անցնում են մեծ աղմուկով, հանրությունը բավական կոշտ ու երկարատև դիմադրության ռեսուրս է ներդնում այս գործընթացներում:

Սոցիալական խնդիրների բեռի տակ ու կանոնավոր ռեժիմով քաղաքականությանը մասնակցելու շանս չունեցող քաղաքացին կարողանում է ակտիվանալ և զգալ իր արածի ռեալ արդյունքը՝ առնվազն հետհանրահավաքային շոկային թերապիաների տեսքով: Սահմանադրական նախագծի կողմնակից, Հանրային խորհրդի նախագահ Վազգեն Մանուկյանը արդարացիորեն պնդում է, որ կիսանախագահական համակարգը՝ իշխանություն դառնալու մեկ քայլանի կոմբինացիաները հասանելի են դարձնում և պառլամենտականով դրանք կբացառվեն՝ ստիպելով ուժերին քաղաքականությամբ զբաղվել ավելի կազմակերպված: Նախագահական ընտրությունները, դրանց հաջորդող ու նախորդող գործընթացներն իրոք մեկ քայլանի կոմբինացիաներ են և դրանք պահանջարկ ունեն այն պատճառով, որ երկու, երեք, չորս, տաս քայլանոց գործընթացները քաղաքացիների համար փակ են, դժվարամատչելի են:

Ու չնայած այդ մեկքայլանի կոմբինացիաները իրենց մեջ ռիսկ ունեն երկրում միշտ ռևանշիստական, ամբոխավարական դրսևորումներ ունենալու (ինչից միշտ վախեցել են իշխանությունները ու ինչը միշտ չարաշահել է ընդդիմությունը), բայց սա թերևս միակ ելքն է, միակ ազատ պատուհանը, որ իշխանությունը թողնում է ընդդիմությանը: Հետևաբար կիսանախագահականից պառլամենտականի անցումը Հայաստանի հանրությանը զրկում է իր վերջին քաղաքական գործիքներից մեկից ՝ մեկքայլանի իշխանափոխության տեսլականից: Ու եթե հաշվի առնենք, որ ընտրության գործընթացն, ըստ էության վերահսկվում է իշխանության կողմից, իսկ արտագաղթը պարզապես դատարկում է երկիրը մարդկային ռեսուրսից, ապա քաղաքական կյանքին մասնակցելու վերջին պատուհանը՝ նախագահական ընտրությունները ՝ դրան հաջորդող ու նախորդող պրոցեսներով հանրության միակ ռեալ ռեսուրսն են դրսևորվելու:

Հանրաքվեի դրական արդյունքն այս իմաստով խորացնելու է վերնախավ-հասարակություն գոյություն ունեցող վակուումը՝ չեզոքացնելով նաև այս ռեսուրսը: Սա հանրությանը դրդելու է կամ լիովին ապաքաղաքականանալ, ինչը Հայաստանի պես ոչ հարուստ, բազմաթիվ սոցիալական խնդիրներով երկրում ուղղակի անհնար է, հաշվի առնելով նաև առաջիկա տարվա հետ կապված պաշտոնական վատատես կանխատեսումները տնտեսության մեջ: Կամ էլ գնալ սոցիալական ցնցումների ՝ այդ թվում արտագաղթի հերթական ալիքի: Ստեղծված իրավիճակի միակ շահառուն կարող է լինել ընդդիմությունը, եթե կարողանա լցնել ու օգտագործել վակուումը ու հանրային դժգոհությունը դարձնել երկու, երեք, չորս քայլանոց իշխանափոխության ռեսուրս:

Շարունակելի

Լևոն Մարգարյան 

Orer.am, վերլուծաբան

Сколько граждан РА, обучающихся за рубежом в последние годы, получили отсрочку от призыва на обязательную военную службу? «Паст»Почему вся система международного права оказалась в крайне уязвимом и нестабильном состоянии? «Паст»Между Николом Пашиняном и Араратом Мирзояном «пробежала черная кошка»? «Паст»Своеобразная «концепция» «борьбы» с преступностью: «Паст»Ucom и Sunchild установили солнечную электростанцию в селе Малишка Молодежные организации IUSY и YES потребовали от Азербайджана освободить армянских пленныхАрмения не примет участия в саммите ОДКБ в АстанеРасплачивайтесь по Idram в Ереван Мол и выигрывайте подарки!Юные армянские гимнастки из Серпухова завоевали золото на первенстве городского округаДудукист Виталий Погосян выступит в симфоническом шоу Hans Zimmer’s UniverseПраздничный концерт в честь Дня матери от АНО «Евразия» собрал в Кремле больше 2 тысяч многодетных семейРекордный долгожитель Олимпийских игр: Хэйг ПристПокорение арктической сцены Степанакертским русским драматическим театром «Единственный Западный Азербайджан находится на территории Ирана»: посол ФранцииПоказом фильма «Месье Азнавур» открылся 27-й Пражский кинофестиваль французских фильмовИзделия армянских мастеров представлены на Рождественской ярмарке Шпиттельберга в ВенеГенрих Мхитарян начал писать автобиографиюФонд «Музыка во имя будущего» предлагает талантливым молодым музыкантам стать участниками программы «Образовательная поездка в Дубай»Министр окружающей среды Канады Стивен Гилбо призвал к освобождению армянских заключенных, незаконно удерживаемых в АзербайджанеКто станет депутатом? «Паст»Очередная «шустрость» свалить на других собственные ошибки: «Паст»Даст ли ход «папкам», или удовлетворится увольнением? «Паст»В списке основных налогоплательщиков также есть грузоперевозчики: «Паст»Уголовное преследование в отношении предпринимателей продолжается: «Паст»Юнибанк первым в Армении выпустил субординированные облигации Как не разориться в Черную пятницу: 5 полезных советовОжидать эскалации нужно всегда: Алексей АнпилоговАрмения – лидер среди стран СНГ по дороговизне услуг заведений общепитаМИД Армении прокомментировал заявление посла США в Баку об управлении трансграничными водными ресурсамиБельгийские политики и парламентарии направили заявление правительствам Азербайджана и БельгииМы призываем Азербайджан и Армению не упустить эту историческую возможность: Хакан ФиданАрмянские борцы завоевали одну серебряную и две бронзовые медали на Чемпионате мира по борьбе среди военнослужащихРоссия впервые нанесла удар по военному объекту Украины новейшей баллистической ракетой «Орешник» с гиперзвуковой боевой частьюДети Фонда «Музыка во имя будущего» посетили IDBankЮнибанк первым в Армении выпустил субординированные облигацииВ Армении сократят помощь для арцахских беженцевАрмянский предприниматель строит новую канатную дорогу на горной вершине КрымаОванес Чрагян из города Армавир стал победителем Первенства мира по универсальному боюПримечательное предложение: физические лица могут получить грант в размере 1 миллиона, а общественные организации – в размере 3 миллионов российских рублей: «Паст» Авантюризм кадровых движений: «Паст» Нынешняя власть Армении - факелоносец антиармянской повестки дня: «Паст» Палата депутатов Люксембурга потребовала от Баку немедленного освобождения незаконно заключенных лицКак собираются лишить эту власть возможности получить мандат в будущем? «Паст»«В стране существует большая коррупция, во главе которой стоит Никол Пашинян»: «Паст» Концерт к 155-летию со дня рождения Комитаса прошел в Краснодарской филармонии им. ПономаренкоНС Армении ратифицировал соглашение о свободной торговле между ЕАЭС и ИраномАрпине Саркисян будет назначена главой МВД РАЕС направит в Грузию "политическую миссию"Компания Ucom запустила сеть 5G в еще 11 городахЧЕ: Результаты армянских шахматистов