Հայաստանը դեռևս չի մշակել տնտեսական զարգացման սթրեսակայուն մոդել. նոր պղպջակներ են պայթում
Международные новостиeadaily.com-ը «Փաշինյանի տնտեսությունը. հորիզոնում նշմարվում է հիպոտեկային պղպջակի փչելու վտանգը» վերնագրով հոդվածում գրում է, որ արդեն երրորդ տարին անընդմեջ Հայաստանի տնտեսությունը ցույց է տալիս աճի դրական դինամիկա, որը Կարեն Կարապետյանի «իներցիայի» արդյունքն է: 2017 թվականին այն ժամանակվա վարչապետ Կարեն Կարապետյանի կառավարությանը հաջողվել էր զգալիորեն վերակենդանացնել տնտեսությունը:
Բավականին կարճ ժամանակահատվածում նրա թիմին հաջողվել էր, բանկային ոլորտի «վարկային կատետրի» միջոցով տնտեսության մեջ ֆինանսական ռեսուրսներ ներմուծելով և ենթակառուցվածքների վրա կապիտալ ծախսերը զգալիորեն ավելացնելով, բեկել իրավիճակը դեպի կտրուկ աճ:
Արդյունքում տնտեսական զարգացման խթանն այնքան ուժեղ էր, որ չնայած քաղաքական ցնցումներին, աճի իներցիան շարունակվել էր նաև 2018 թվականին:
Այս տարի, երբ կառավարման բոլոր քաղաքական լծակները գտնվում են Փաշինյանի թիմի ձեռքում, կառավարությունը, հետհայացք նետելով տարվա առաջին 7 ամիսներին, կանխատեսում է տնտեսական աճ 7% -ի սահմաններում:
Դա զուգորդված է արտոնյալ հիպոտեկային վարկավորման ծրագրի հետ, որը հանգեցրել է բնակարանաշինության ոլորտի զգալի աշխուժացման:
Հայաստանի տնտեսական զարգացման հեռանկարները դրական են գնահատում նաև միջազգային կառույցները: Համաշխարհային բանկը վերջերս բարելավել է Հայաստանի ՀՆԱ-ի 2019 թվականի աճի իր կանխատեսումը` նախկին 5,2% -ից հասնելով 5,5% -ի:
Ներկայումս Հայաստանը, թողարկելով եվրոպարտատոմսերի նոր խմբաքանակ, վերաֆինանսավորել է իր արտաքին պարտքը 500 միլիոն դոլարով: Այս «բարի լուրը» վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանն է հաղորդել երկրի քաղաքացիներին:
Չնայած նրան, որ եվրոպարտատոմսերը թողարկվում են ավելի ցածր տոկոսադրույքով և նախկին պատքը մարելու նպատակով, այնուամենայնիվ, խնդրին խիստ մոտենալու դեպքում պարզվում է, որ այստեղ առհասարակ հպարտանալու ոչինչ չկա:
Երկիրը վերցնում է նոր պարտքեր ներկայիս շուրջ 5 միլիարդ դոլարի կարգի պարտքի դեպքում (ՀՆԱ-ն կազմում է մոտ 12,4 միլիարդ դոլար):
Միևնույն ժամանակ, Հայաստանը, օբյեկտիվ ռազմաքաղաքական նկատառումներից ելնելով, ավելին է ծախսում, քան վաստակում է: 2020 թվականին ո՛չ խաղաղության, ո՛չ էլ պատերազմական վիճակում գտնվող, 3,9 միլիարդ դոլար պետական բյուջեով երկրի ռազմական ծախսերը կազմելու են 625 միլիոն դոլար:
Շրջափակումը, պատերազմի սպառնալիքը, ժողովրդագրական ոչ սփոփիչ միտումները և մոտակայքում գտնվող անկայուն Մերձավոր Արևելքի տարածաշրջանը հանդիսանում են տնտեսական զարգացման օբյեկտիվ ռիսկեր, և այդ ամենը զգալիորեն գերազանցում է առկա զարգացման ներուժին:
Հայաստանի կառավարությունը կշարունակի վարկեր վերցնել: Իշխանությունները գումար կվերցնեն անհետաձգելի ու անհրաժեշտ ծախսերի համար:
Ընդհանուր առմամբ, 2019 թվականին նախատեսված է ներգրավել մոտ 490 միլիոն դոլար գումարի չափով արտաքին վարկեր:
Մյուս կողմից, այս տարի Հայաստանում 2015 թվականից ի վեր առաջին անգամ գրանցվել է արտաքին պետական պարտքի նվազում: Այսինքն, ինչպես նշում է վարչապետը, դրա պատճառը այն է, որ մի կողմից՝ Հայաստանում կրճատվել են «ոչ արդյունավետ կապիտալ ծախսերը», մյուս կողմից՝ խթանվել է ՀՆԱ-ի աճը:
Բազմաթիվ տնտեսագետներ համաձայն չեն կառավարության այս մոտեցման հետ, քանի որ, ըստ նրանց, խնդրահարույց ներդրումային համբավ ունեցող երկրում կապիտալ ծախսերի կրճատումը կհանգեցնի տնտեսական գործունեության նվազման:
Այլ կերպ ասած, խոշոր պետական նախագծերի միջոցով դրամական միջոցների ներհոսքի կրճատումը կարող է վաղաժամ խեղդել տնտեսական աճի ներուժը:
Առաջին կիսամյակի համար տարեկան 460 միլիոն դոլար մակարդակով պլանավորված կապիտալ ծախսերը կատարվել են ընդամենը 17% -ով:
Նման քայլերով կարելի է ապահովել ժամանակավոր տնտեսական արդյունք, բայց անհնար է հասնել տնտեսության որակական կառուցվածքային այնպիսի փոփոխությունների, որոնք ուղղված են արտաքին և ներքին ցնցումների նկատմամբ անընկալության բարձրացմանը:
Մինչդեռ, նաև խնդիրներ կան տնտեսական աճի որակի հետ կապված: Անցյալ տարվա հինգ տոկոս աճի կառուցվածքում առաջին դիրքերում են խաղային գործունեությունը (բուքմեյքերներ, խաղատներ), առևտուրը, և միայն դրանից հետո հանքարդյունահանող և վերամշակող արդյունաբերությունը:
Այս և վերջին տարիներին տեղական ցածր մաքսատուրքերի պատճառով Հայաստանից ավտոմեքենաների վերաարտահանումը դեպի ԵԱՏՄ երկրներ ավելացրել է այն «տոքսիկ» տարածքը, որը ապահովում է բյուջեի եկամուտների աճ:
Ըստ մասնագետների, այս տարի այդ ոլորտը բյուջեի եկամուտներին կավելացնի հավել յալ 200- 250 միլիոն դոլար:
Բայց այդ «տնտեսական սողանցքը» շուտով կփակվի, քանի որ 2020 թվականից երկիրը կունենա ավտոմեքենաների ներկրման միասնական ԵԱՏՄ մաքսատուրքեր:
Այնուամենայնիվ, Փաշինյանի կառավարությունը մտածել է տնտեսության մեջ փող ներարկելու ձև:
Քանի որ ֆինանսների նախարարությունը դեռևս չի մշակել տնտեսության մեջ ֆինանսներ ներարկելու նոր մեխանիզմ, և դրա փոխարեն կոռուպցիայի դեմ պայքարի նկատառումներով կրճատում է կապիտալ ծախսերը, պետական եկամուտների կոմիտեն է ստանձնել այդ դերը:
Այսպիսով, պետական եկամուտների կոմիտեն որոշել է բիզնեսին վերադարձնել (մոտ 9 հազար տնտեսվարող սուբյեկտ) հին ԱԱՀ-ի պարտքը՝ շուրջ 56 միլիարդ դրամ (120 միլիոն դոլար):
Ըստ տնտեսագետների, չնայած ներկայիս դրական դինամիկային, Հայաստանը դեռևս չի մշակել տնտեսական զարգացման սթրեսակայուն մոդել, ինչը կենսական նշանակություն ունի Ադրբեջանի հետ իրական պատերազմի մեջ գտնվող երկրի համար:
Ավելին, միտում կա վերադառնալ 2002-2008 թվականների զարգացման մոդելին, որը համաշխարհային ֆինանսական ճգնաժամի սկիզբին պայթել էր:
Հիպոտեկային վարկավորման արտոնյալ ծրագիրը պետք է վերաիմաստավորվի կրճատման ուղղությամբ:
Հայաստանը պետք է զարգացնի արտահանմանն ուղղված վերամշակող արդյունաբերությունը, անհրաժեշտ է դուրս գալ այսօրվա հարմարավետ գոտուց:
Դրա համար պետք է զարգացման նոր մեխանիզմներ մշակել:
Ներկայումս Հայաստանում զբաղված են ոչ թե արդյունաբերության զարգացումը խթանելով, այլ բնակարանաշինությամբ, և հորիզոնում նշմարվում է հիպոտեկային պղպջակի պայթելու վտանգը:
Կամո Խաչիկյան